نظر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در باره ایران

آمریکا نمی داند که آیا ایران قصد دارد در واقع سلاح هسته ای بسازد یا خیر. جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش خود چنین عقیده ای را ابراز کرده است. این گزارش به ارزیابی خطرات بالقوه ای اختصاص دارد که می توانند منافع آمریکا را تهدید کنند.

4iran-gambia-iran-flag

ولادیمیر ساژین این موضوع را مورد تفسیر قرارداده است.

در گزارش کلپر آمده است که تهران برای تحکیم امنیت خود ، بالا بردن اعتبار و تشدید نفوذ خود در منطقه به اجرای برنامه هسته ای خود می پردازد. در عین حال، سازمان اطلاعات آمریکا مطمئن است که ایران قادر به ساخت سلاح هسته ای می باشد، « اگر تصمیم سیاسی در اینباره اتخاذ شود». مدیر اطلاعات ملی آمریکا در پایان گفت: «  ایران از امکانات علمی، فنی و صنعتی برای ساخت سلاح هسته ای برخوردار است».

برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران، با آهنگ های شدیدی در دهسال اخیر توسعه می یابد. همزمان در ایران برنامه موشکی فراموش نشده است که در همکاری با کره شمالی به اجرا درمی آید.

به گفته متخصصان، تهدید فرضی از طرف ایران می تواند در صورتی به اجرا درآید که تصمیم سیاسی در باره ساخت سلاح موشکی – هسته ای اتخاذ شود. این امر ممکن است پس از 7-5 و یا دهسال ممکن شود. یعنی در زمانی که موفقیت ها در عرصه برنامه هسته ای با دستاوردها در عرصه ساخت موشک ها بهم پیوند بخورد. در زمان حاضر برنامه هسته ای ایران قبل از هر چیز به خاطر محرمانه بودن و غیر قابل پیش بینی بودن سیاست رهبری جمهور اسلامی ایران در عرصه هسته ای ایجاد نگرانی می کند.

در عین حال، گزارش جیمز کلپر حاوی نت های خوشبینانه ای است. اولاً در این گزارش اعتراف می شود که در ایران تصمیم ساخت سلاح هسته ای اتخاذ نشده است. دوماً در آنجا آمده است که « ایران نمی تواند اورانیوم برای ساخت سلاح را بدون آنکه این فعالیت آشکار شود تولید کند». فعلاً چنین اطلاعاتی وجود ندارند.

آنتون خلوپکوف، مدیر مرکز انرژتیک و امنیت روسیه در باره گزارش کلپر گفت: سخنرانی مدیر اطلاعات ملی آمریکا گواه آن است که دولت آمریکا برای گفتگو آماده است. در این گزارش خاطر نشان می شود که به احتمال قرین به یقین تصمیمات سیاسی در ایران در باره ساخت سلاح هسته ای اتخاذ نشده است. به این دلیل وقت و امکان برای گفتگوی سازنده وجود دارد.

مهم آن است که بدنبال ارزیابی اطلاعاتی در باره ایران، واشنگتن به تجدیدنظر جدی در باره گزینه های احتمالی حل و فصل بحران پیرامون مسأله هسته ای ایران بپردازد و تا آنجا که من می دانم چنین کاری در آمریکا جریان دارد.

بدین ترتیب می توان گفت که همه چیز از دست نرفته است. این نکته باعت ابراز امیدواری در رابطه با دستیابی به نتایج مثبت دور دیگر مذاکرات « هسته ای» در فرمات « ایران – گروه « شش» میانجی گران بین المللی خواهد شد. هر چند حتی خوشبین ترین کارشناسان دستیابی به نتایج سریع در این مذاکرات را پیش بینی نمی کنند.

منبع

به‌دست ایران آزاد فرستاده‌شده در Uncategorized

بیان دیدگاه